Min åsikt: stärk skyddsnätet för företagare

Min åsikt: Stärk skyddsnätet för småföretagarna!

Jag har drivit företag nästan hela mitt yrkesliv. Det är självvalt och jag har varit medveten om alla risker och nackdelar så det här är inte gnäll. Men jag tror att fler skulle våga följa sin dröm om inte riskerna var så höga. Och jag tror få har koll på hur det faktiskt är att företaga.

Visste du att tex SGI tar en smäll när du startar eget? Försäkringskassan kollar på vad du tar ut (vilket ofta är lite i början) och förväntad framtida inkomst (som ofta underskattas). Om du tar ut merparten av lönen under en kort del av året så stör det också SGI.

Som egenföretagare har du sju karensdagar som standard, och måste aktivt välja och ändra själv. Inte för att det gör så mycket, man har ju sällan tid att vara sjuk ändå.

Och om din firma går i konkurs så skyddas dina anställda tack och lov av lönegarantin, men det gör inte du. Jag förstår logiken, men det är hämmande!

Våra skyddsnät är byggda för hur det var förr, med fast anställda i stora företag. Idag faller stora grupper, inte bara företagare men verkligen också företagare, mellan maskorna. Att ändra på det skulle ge lite mer trygghet i vardagen för de som vågar blåsa liv i sina idéer, skapa jobb och växa Sverige. Låt oss.

Centerpartiet har många bra förslag på området, men jag vill gå ännu längre för att öka tryggheten för jobbskaparna.

Här kan du se konkreta förslag från mig, följa med i vardagen och läsa längre resonemang om ”det politiska läget” som proffsen/nördarna säger 🙂

Kategorier

Min politik
Samlade budskap och förändringar jag vill göra. Valaffischer med förklaringar.

Jonas om
Frågor som behöver längre resonemang. Debattartiklar och reflektioner.

I politiken
Vardagen som politiker. People I’ve seen places I’ve been.